Wat is voedingspsychologie

het belang van de hersen–darm as

Definitie

Voedingspsychologie of nutritionele psychologie is de wetenschap van de manier waarop voedingsstoffen je stemming, je emoties, je manier van denken en je gedrag beïnvloeden.

Hoeveel vitaminen, mineralen, goede of slechte vetten en suiker je opneemt kan een grote rol spelen bij:

  • je gevoelens: stemming, stress, emoties (angst, somberheid, frustratie) en prikkelbaarheid;
  • je denken: negatief denken, piekeren, laag zelfbeeld of weinig zelfvertrouwen, concentratievermogen, geheugen, ADHD symptomen, of een ‘mistig’ hoofd.
  • je gedrag: wat je eet bepaalt mee wat je later op de dag eet, een suikerverslaving, je daadkracht en doorzettingsvermogen;
  • je lichamelijke sensaties: energiepeil, pijn, drang naar suiker, koffie, alcohol of oppeppende middelen;
  • je slaapkwaliteit;
  • overgewicht;
  • darmklachten zoals constipatie, gasvorming, prikkelbare darm syndroom of een opgeblazen gevoel;
  • je immuunsysteem: hoe vaak je ziek bent en allergieën.

De rol van voeding — en de rest van je levensomstandigheden— speelt zelfs een rol op het niveau van je genen. Wat je eet beïnvloedt de expressie van je genen. Dit is het domein van de epigenetica. Dit is goed nieuws! We hebben namelijk zelf onder controle wat we in onze mond steken. Je lot is dus niet in de sterren geschreven.

Wat is het belang van nutritionele psychologie?

De meeste mensen vinden het logisch dat voeding een invloed heeft op je gezondheid en hoe je je voelt, maar voor velen is het onduidelijk hoe groot deze invloed is. Ook weten maar weinigen hoe deze twee elkaar precies beïnvloeden.

Bovendien bestaan er veel controverses over wat gezonde voeding is. De meeste informatie verspreid via de media is ofwel verouderd, ofwel — bewust of onbewust — verkeerd voorgesteld. Er zijn veel (financiële) belangen mee gemoeid en de ene hype volgt de andere op. Tenzij je er een paar jaar van je leven aan spendeert om je in deze materie te verdiepen, is het moeilijk om een eigen, onderbouwde mening te vormen.

Nutritionele psychologie is een relatief nieuwe tak binnen de psychologie. Dit is echter verwonderlijk vermits het zo’n logische combinatie is. Eten is een noodzakelijk onderdeel van het leven, maar het is ook zó veel meer dan alleen het nuttigen van voedingsstoffen. Het heeft immers niet enkel een enorme invloed op onze algemene gezondheid, maar ook op hoe we ons voelen, hoe we denken én hoe we ons gedragen! Nutritionele psychologie ontwikkelt methoden om je stemming en emoties te optimaliseren via gezonde voeding en supplementen.

Theoretische basis

We hebben ons verdiept in nieuwe inzichten uit de neuropsychologie, gastrologie, biochemie, fysiologie en (cel)biologie. We hebben alle informatie verzameld, omgespit, uitgetest en vertaald in heldere mensentaal. We hebben ook de voorgestelde voedingspatronen en voedingssupplementen zelf uitgeprobeerd en willen onze ervaring daarin met jou delen.

Hulp bij het opbouwen van een gezond eetpatroon

Hoewel het veranderen van je eetgewoonten erg belangrijk is, gaat het niet vanzelf. Er bestaan twee soorten hindernissen bij het veranderen van je voedingspatroon:

  • Externe hindernissen
    • Denk hierbij aan een gebrek aan kennis, tijd of geld. Je krijgt van ons daarom de nodige wetenschappelijke kennis aangereikt met daarbij allerlei tips & tricks van ervaringsdeskundigen. Je krijgt praktische hulp en een plan van aanpak.
  • Interne hindernissen
    • Gedachten zoals: “iedereen eet toch zo ongezond”, “het zit in mijn genen en er is niets aan te doen”, “ik heb geen doorzettingsvermogen, het heeft geen zin om te proberen”, “ik begin morgen wel” of “ik verdien iets lekkers”.
    • Gevoelens zoals: frustratie, een gevoel van leegte, stress, verveling of eenzaamheid dat je probeert weg te eten.
      Lichamelijke sensaties zoals: spanningen, vermoeidheid of een drang naar suikers en ongezonde vetten.

Om met deze interne barrières om te gaan, maken we gebruik van Acceptance and Commitment Therapy (ACT), een evidence based therapievorm binnen de gedragstherapie. We gaan aan de slag met ervaringsgerichte oefeningen om vaardigheden aan te leren om met interne barrières om te gaan. Dit zodat jíj je leven in eigen handen kan nemen in plaats van je suikerverslaving. Deze oefeningen zijn erg praktisch en down-to- earth. Lees hier meer over op: wat ACT is.

Motivatie is een belangrijke aspect van verandering. Om je intrinsieke motivatie aan te wakkeren, gaan we samen onderzoeken waarom het voor jou persoonlijk van belang is om een gezond eetpatroon uit te bouwen. Je fysieke en mentale gezondheid hebben immers een grote invloed op de rest van je leven: je relaties, je werk, zelfontplooiing, genieten van je vrije tijd, en meer. Dit noemen we in ACT ‘waarden’.

Een extra voordeel van deze ACT-vaardigheden is dat je deze ook kan inzetten op andere domeinen naast voeding. Ze kunnen je leven in het algemeen verrijken. Met ACT kom je dichter bij wat je zelf wil doen met je leven, los van de verwachtingen van anderen. Je zal leren bewuster te leven, meer in het hier-en-nu te zijn, meer kansen te zien om te genieten en in het algemeen meer te gaan voor wat je écht met je leven wil doen.
De combinatie van deze nieuwe én effectieve vorm van gedragstherapie met de nieuwste inzichten over voeding is vooruitstrevend. Het biedt je kansen om je klachten zelf aan te pakken en je leven vorm te geven in de richting waarvan je droomt.

Let op: we gaan ervan uit dat het niet nodig is (en vaak ook niet gezond) om je eetpatroon van vandaag op morgen te veranderen. Uit eigen ervaring weten we dat dit een proces is dat weken, maanden of langer kan duren. En dat is oké!

Is de cursus voedingspsychologie & ACT iets voor jou?

Onze cursussen zijn van toepassing wanneer je jezelf, je kind of je cliënten herkent in één van de volgende situaties:

  • Je hebt een (theoretische) interesse in het effect van voeding op hoe je je voelt, je manier van denken, je gedrag en je algemene gezondheid. Je wil graag een heldere uitleg hierover in ‘gewone mensentaal’.
  • Je wil werken aan je lichamelijke en/of psychische klachten via voeding.
  • Je wil concrete tips & trics om je eetpatroon te veranderen. Hoe begin je daar praktisch gezien aan en hoe ga je om met storende gevoelens en gedachten?
  • Je bent ouder van een kind met psychische problemen en wil je kind extra ondersteunen via een gezond voedingspatroon.

Je achtergrond is niet van belang. Je hoeft geen voorkennis te hebben. De cursus is gericht op particulieren en staat open voor hulpverleners die voor zichzelf in deze thema’s geïnteresseerd zijn.

Thema’s in de cursus

Het gedeelte over ACT werd hierboven beschreven. Meer over ACT kan je hier lezen.

In het gedeelte voeding worden de volgende punten toegelicht:

  • Een overzicht van de meest recente ontwikkelingen op gebied van voeding en een overzicht van wat gezonde voeding nu precies inhoudt.
  • Informatie over de manier waarop wetenschappelijk onderzoek (toegespitst op voeding) gebeurt en de beperkingen ervan. Zo kun je zelf een mening vormen over wat er in de media verschijnt en over de theorieën in de cursus. We pretenderen immers niet de waarheid te verkondigen, maar bieden je een overzicht van een aantal recente wetenschappelijk onderbouwde theorieën over voeding.
  • We leggen enkele lichaamsprocessen in de diepte uit. We gaan kijken tot op het moleculaire niveau. Maar geen paniek, deze inzichten worden in een helder én levendig jasje gestoken zodat ze begrijpbaar zijn voor iedereen. We gaan de volgende onderwerpen in de cursus toelichten:
    • de invloed van bepaalde neurotransmitters op psychische gezondheid:
      • serotonine, het ‘goed gevoel stofje’;
      • dopamine, dat mee je daadkracht en doorzettingsvermogen beïnvloedt;
      • cortisol, het stresshormoon.
      • de hersen-darm-as en werking van de 2 kg bacteriën in de darm;
    • het effect van teveel suiker in je voedingspatroon;
    • een voedingspatroon voor meer energie en concentratievermogen;
    • factoren die bijdragen aan het ontstaan van chronische ontstekingen en auto-immuun klachten.

Een gezond voedingspatroon kan een positief effect hebben op klachten zoals:

  • depressie, angst en piekeren;
  • schuldgevoelens, laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen;
  • geheugen- en concentratieproblemen, ADHD symptomen en slaapproblemen;
  • vermoeidheid, CVS, pijnklachten en burn-out;
  • ongezonde relatie met eten en drang naar zoet;
  • ongezond gewicht of schommelende bloedsuiker;
  • darmklachten zoals een overdreven gasvorming, constipatie, diarree of buikpijn;
  • chronische ontstekingen;
  • auto-immuun klachten zoals de ziekte van Crohn, psoriasis, MS en Hashimoto hypothyroïdie.

Methode

We starten vanaf nul, dus je hoeft geen voorkennis te hebben.

Onze cursussen geven je langs de ene kant een heel goed inzicht in het effect van voeding op je lichamelijk en psychisch welzijn, langs de andere kant zijn ze erg praktisch en ervaringsgericht opgezet. We werken met doe-oefeningen en gebruiken beeld- en videomateriaal om alles levendig te maken.

Je krijgt handige tips & tricks waarmee je onmiddellijk aan de slag kan gaan. Daarnaast krijg je opdrachten voor thuis mee om de informatie op je eigen tempo te verwerken en toe te passen. Je krijgt hiervoor een syllabus – mét lekkere en uitgeteste recepten– en audio opnames van oefeningen waarmee je thuis aan de slag kan.

We hechten groot belang aan de wetenschappelijkheid van de informatie die we aanbieden en geven de nodige bronnen mee waarop onze informatie gebaseerd is.

Disclaimer: onze cursusdelen over voeding zijn strikt gericht op het bieden van ondersteuning via voeding en zijn geen medische behandeling. Deze cursusdelen zijn informatief van aard en kunnen geen vervanging bieden voor individueel medisch advies of advies van een diëtist.

Trainers

De cursus wordt gegeven door Sara Bosman en verschillende co-trainers (psychologen met een specialisatie in ACT en voedingspsychologie). Sara is de oprichtster en opleidingshoofd van de ACT Academie. Ze geeft al meer dan 10 jaar opleidingen over de toepassing van ACT bij klachten als angsten, depressie, burn-out, vermoeidheid, CVS en pijn. Ze is gecertificeerd in nutritionele psychologie door de John F. Kennedy University met een erkenning door de American Psychological Association (APA). Alle trainers hebben niet enkel een theoretische maar ook een persoonlijke interesse in voeding. De meesten zijn ook ervaringsdeskundigen op vlak van lichamelijke klachten of vermoeidheid.

Cursussen

Voor meer info over de cursus “ACT en voedingspsychologie” die op 6 november start te Mortsel, bekijk deze folder en klik op onderstaande link:

 

cursusaanbod voedingspsychologie & ACT »

 

Deurmat

Over ACT Academie

ACT Academie biedt opleidingen, cursussen, workshops en individuele therapie gebaseerd op derde generatie gedragstherapie en voedingspsychologie voor professionals, particulieren en bedrijven

Contact

ACT Academie BVBA
Massenhovensesteenweg 37B
2520 Ranst
0468 34 54 92
info@act-academie.be